Jussi Uusipaavalniemi
Aloitussivu Ylös Minä Työ Harrastukset Valokuvia ajankohtaista linkkejä

 

Aloitussivu
Ylös

Ruotsi

Laiva saapui Tukholmaan seitsemältä. Sitä ennen olimme jo käyneet syömässä aamupalat noutopöydästä. Pyörät olivat samassa asennossa kun ne siihen illalla jäi. Henkilöstö taisi tosiaan tietää, ettei ne mitään sitomista tarvitse.Jussin CBR ruotsinlaivalla "sidottuna"

Laivasta ulos ja suoraa päätä E4:lle. Reitti Tukholmassa oli tuttu, niin paljon on siellä autolla tullut ajettua. Nyt tosin ensimmäistä kertaa pyörällä. Pääsimme vähän Tukholman ulkopuolelle kun alkoi satamaan. Enemmän tai vähemmän sitten satoikin koko matkan Helsingborgiin asti.

Olimme ajatelleet vaihtoehtoisiksi reiteiksi lautta Trelleborgista Sasniziin tai sitten Tanskan salmet. Trelleborgin lautta lähtisi klo 13 ja melko heti kävi selväksi, ettei meidän kannata siihen yrittää. Olisi pitänyt ajaa Saksan nopeuksia ja koko 600 km…Mieluummin omaa vauhtia Helsingborgiin.

Sateessa sitten ajeltiin ja todettiin ettei Ruotsin kautta toiste pyörillä tulla. Autolla olen ajanut saman useasti ja tullut samoihin päätelmiin, vaikkakin halvemmat laivaliput sitten usein vievät päätöstä ajamisen suuntaan.

Tankkaamassa sateisessa RuotsissaTankkaamisen lisäksi ei muita taukoja Ruotsin puolella pidetty. Sadetta oli sen verran, että ei paljon huvittanut pysähdellä. Ajoasut olivat kummallakin onneksi vettä pitäviä. Itsellä oli tosin paksumpina hanskoina vuosia sitten Louisilta ostetut vedenpitävät hanskat, jotka eivät enää jaksaneet muutamaa sataa kilometriä taistella vettä vastaan. Onneksi tuli kuitenkin ostettua edellisenä vuonna kahvalämppärit ja juuri ennen reissua sain ne asennettuakin. Mukavasti ne pitivät kädet lämpöisinä ja kuivattivat hanskoja niinä hetkinä kun ei satanut.

Helsingborgissa tankattiin vielä täyteen, jotta Tanska päästäisiin tankillisella ja suoralla ajolla läpi. Lauttaliput maksoivat 390 SEK eli noin 40 euroa, täten kaikki lauttaliput tulivat maksamaan yhteensä 200 euroa (Ollihan oli joutunut maksamaan oman osansa, sai vakuutuksesta takaisin).

Satamassa päästiin omalle kaistalle katoksen alle sadetta pitämään. Lautta tuli melko pian. Hienoista liikennevaloista jokaisella kaistalla ei piitattu, vaan laivayhtiön mies osoitteli koska piti ajaa sisään. Taaskaan ei ollut tarjolla mitään liinoja, eikä pyöriä laitettu mitenkään kiinni. Tässähän on vain noin puolen tunnin matka Helsingöriin.

 

Seuraava sivu