|
|
Keskiviikko - 8.9.2004
Keskiviikko piti ottaa rauhallisemmin, kun edellinen päivä ajettiin koko ajan. Toisaalta ajamaan oltiin tultukin, joten ei voinut vain jäädä paikoilleen makoilemaan. Päätettiin ajella Saksan puolelle. Surffattiin Eevan koneella netissä ja katsottiin missä on lähin Polo tai Louis. Lähin löytyi heti Baselin vierestä Lörrach'sta. Sinne siis ajettiin motaria pitkin kun oltiin aamupala ensin syöty ja eväitä tehty. Motaria ajaessa näkyi vastaan tulevan hirvittäviä ruuhkia. Taisivat enimmmäkseen johtua erään tunnelin tietöistä. Näkyi kyllä Baselin rajalla, Saksan puolella, olevan mieletön jono rekkoja odottamassa tulliin. Meistä ei oltu kiinnostuneita kumpaankaan suuntaan rajaa ylittäessä. Tuntui kyllä siltä että moottoritietarraa taisi tullimies katseella pyörästa etsiä. Se osui hänelle helposti silmään kun olin liimannut sen pleksin sisäpuolelle ja se loisti selvästi ulospäin. Kannattaa siis ostaa tuo tarra, tai ainakin ajaa sitten jotain muuta kuin motaria ulos Sveitsistä. Lörrachiin löydettiin ihan suoraan ja Polokin pienen kaupunkikierroksen jälkeen. Oli kiva käydä tarjontaa kurkistelemassa ja kaikki taisivatkin tehdä pieniä ostoksia, suunniteltuja ja heräte sellaisia. Polon jälkeen piti käydä muutama autoliike katsomassa. Samalla kadulla olikin merkkiliikkeitä ja niiden, melko vaatimatonta, vaihtoautovalikoimaa katselimme. Ei sytyttänyt ja isompia liikkeitä olisi pitänyt olla, jotta tarjontaa olisi ollut paremmin. Kaupungilla piti käydä jossain tavaratalossa, mutta Olli alkoi jo tuskastua kuumuuteen ja ehdotti jo ajamaan lähtöä. Aamulla lähtiessä lämpötila oli 27 astetta varjossa eikä tässä vaiheessa ainakaan yhtään vähempää. Kenelläkään ei oikeastaan ollut hinkua kaupungille, joten päätimme lähteä ajamaan pienen lenkin kautta takaisin Burgdorfiin. Edellisenä päivänä olimme katselleet reittiä Jura-vuoriston puolelta. Mukana oli edellisenä päivänä saksalaisilta motoristeilta saatu maisemareittikartta ja siitä oli katsottu "vihreää tietä" takaisinpäin. Heti Saksan puolelle pikkuteitä pitkin ajettua tuli todettua, ettei tuo maisemakartta sovellu suunnistukseen, ainoastaan suunnitteluun. Oikea polku ei aivan löytynyt joten ajoimme motaria pitkin alaspäin, kunnes motari meni reitin läpi. Motarilta pois ja pienen maissipellon laitaan hakemaan varjoa ja eväitä napostelemaan. Eevalta lainatun paremman Sveitsin maantiekartan avulla katselimme reitin, joka menisi parin pienen ylityksen yli. Tie oli hyvää ajaa, mutta "oikaisimme" hieman yhden pienen ylityksen kautta. Tie oli aika huonoa, vauhtia ei oikein voinut pitää ja vastaantulijoita piti väistää aivan tien reunaan. Balsthalista löydettiin taas oikea tie jota seurattiin Passwang-ylitykselle. Tuo solatie oli kyllä kiva ajaa, muttei kuitenkaan mitenkään mielenkiintoinen varsinaisten Alppien ylityksiin verrattuna. Juran ylitykset ovat kilometrin luokkaa, joten eivät korkeudellakaan pärjää eilisille teille. Päätimme, että ajetaan suorinta tietä Bieliin ja sitä kautta takaisin Burgdorfiin. Tuossa vaiheessa olisi pitänyt ajaa takaisin, sillä eteneminen Laufenin - Delemontin - Moutierin kautta Bieliin oli aika hidasta ja tie vain paikoin hyvä ajaa. Tie oli kyllä hyvä, mutta liikennettä oli aivan liiaksi. Bielin kautta mennessä oli kylttien mukaan pakko ajaa koko kaupungin läpi ja se oli sekä hidasta, että kuumaa. Lopulta kuitenkin päästiin motarille ja sitä kautta aika nopsasti takaisin Burgdorfiin. Kämpällä totutusti ketjujen rasvaus ja Eeva teki matkalaisille jälleen ruokaa. Täksi illaksi oli sovittu raglettea ja se todella maistui, ainakin minulle. Kyllä sveitsiläiset ovat hyviä tekemään noita juustoja ja keksimään eri tapoja syödä niitä. Ruokailun jälkeen taas suunniteltiin seuraavaa päivää. Päätimme, että perjantaista tulee löysä ajopäivä, jotta jaksaa ajaa takaisin satamaan. Torstai olisi siis todellinen ajopäivä. Kuuntelimme vinkkejä ja laskimme kilometrejä. Päädyimme ettemme ajaisi vihjeenä tullutta Simplonia ja Italian puolta vaan pysyisimme "nurkilla". Näkymä Passwang'ilta etelään.
|