Jussi Uusipaavalniemi
Aloitussivu Ylös Minä Työ Harrastukset Valokuvia ajankohtaista linkkejä

 

Aloitussivu
Ylös

Perjantai - 10.9.2004

Edellinen sivu Seuraava sivu

Edellisenä iltana jo päätettiin, että lähdetään perjantain puolella ajamaan takaisinpäin. Aamulla nukuttiin normaalisti ja syötiin aamupala kiireettömästi. Netistä vielä tarkistettiin sääennustetta. Saksan puolella pitäisi sataa jo tänään ja lauataina ainakin. Päätettiin käydä kylällä pyörimässä, ostaa eväitä, pakata kamat ja lähteä.

Ajoimme pyörät parkkiin Burgdorfin keskustaan, uimalan parkkipaikalle. Kävelimme linnalle, josta ilmeisesti koko Burgdorf nimi tulee. Linna toimii tällä hetkellä oikeustalona ja museona. Käppäiltiin pihalla ja jätettiin museo käymättä. LInnan muureilta näkee mukavasti koko kylän.

Näkymä linnan muurilta kylälle päin

Jonkin aikaa ihmeteltyä ja kuvien ottamisen jälkeen, kävelimme kauppaan eväitä ostamaan. Kaikkea kivaa matkaan ja kantamukset pyörille. Ajoimme takaisin käpille ja pakkasimme kamat. Tässä vaiheessa oli jo hyvä pakata laukut niin, että ottaisin vain toisen sivulaukun laivalla hyttiin mukaan. Kamat meni helposti laukkuihin, eipä ollut tullut ostetuksi juuri mitään vielä lisää. Reissun ainoa, hyvin pieni, murhe pyörän kanssa näkyi, kun toisen sivutelineen yksi ruuvi oli pudonnut. Se on sattanut puuttua siitä jo kotoa lähtiessä, mutta nyt vasta huomasin. Pari nippusidettä korvaamaan ruuvia ja laukut kyytiin.

Burgdorfista lähdimme 13:45. Pudottelimme moottoritietä Baseliin. Ruuhkaa ei vielä Sveitsin puolella ollut. Vastaantulevalla kaistalla oli hieman tunkua, tietöiden takia ilmeisesti. Tullista läpi ja Saksan baanalle. Taaskaan ei tarvinut passia näyttää, niinkuin ei koko matkalla. Jonkun aikaa baanaa ajettua alkoi ruuhkaakin jo muodostua.

Ruuhkissa liikenne pysähtyy täysin, vaikka suurimmalta osin ruuhkaisilla alueilla on kolme kaistaa käytössä. Ruuhkaisia osia tuli useita ja välillä painettiin taas kahtasataa. Ruuhkat olisivat vieneet autolla vaikka kuinka kauan. Pyörillä näytti olevan tapana, kuten Suomessakin, ajella kaistojen välissä. Ohittelimme siis splittaamalla useita satoja autoja. Suurin osa autoilijoista antoi tietä, tai ei ainakaan tukkinut sitä. Väliin mahtui tietenkin niitä, jotka tahallaan kiilasivat kaistan tukkoon ja osoittivat jotenkin mieltään. Sepä ei paljon haitannut, kun aina jostain pääsi ja kahta pöhköä ei onneksi sattunut autoillaan vierekkäin.

Taukoja pidimme noin 150 km välein. Minulle se ainakin sopi paremmin kuin pidemmät kertaistumiset. Noin 100 km ennen Kasselia totesimme, ettei Hannoveriin asti voi tänään ajaa, niinkuin aamulla olimme suunnitelleet. Ruuhkat olivat hidastaneet menoa aika merkittävästi. Onneksi ei kuitenkaan satanut. Pysähdyimme jollekin levähdysalueelle ja laittelimme eväitä pöytään, kun joku huuteli "Ehtoota". Suomalainen rekkamies oli samalla pysähdyspaikalla ja tuli heti juttelemaan maanmiesten kanssa. Oli kuulemma jo aikaisemmin vilkutellut meille, kun ohittelimme liikennettä. Kaveri tarjosi kavinjuojille kahvia ( =Rane & Olli), keitin kun kuului auton varustuksiin. Juttelimme niitä näitä ja lopulta söimme myös niitä eväitä. Aamulla olimme netistä printanneet muutamien Etap ja Formule1 hotellien yhteystietoja. Päätimme mennä Kasseliin ja niinpä soitin Formule1:n numeroon ja varailin kaksi huonetta. Respan täti ei taaskaan oikein puhunut muuta kuin saksaa, joten sillä piti pärjätä. Sovimme että tulemme ennen klo 22:ta, koska silloin menee respa kiinni. Aikaa piti olla reilusti.

Lähdimme pudottelemaan Kasseliin päin ja ilta alkoi jo pimenemään. Muistelin väärää tien numeroa ja ajoimme ehkä kymmenen kilometriä pitkäksi. Kartanlukua uudelleen ja alkoi hotellikin jo löytyä. Olimme hotellilla noin 21:30, eli kuitenkin hyvissä ajoin. Minä majoituin kuorsaustaustani kanssa toiseen huoneeseen ja kaverit toiseen. Huoneet maksoi 22 euroa/kpl ja aamupala 3 euroa. Varsin edullista ja matkailijalle riittävän yksinkertainen hotellihuone. Suihkut ja vessat käytävillä, samapa tuo, kun niihin kuitenkin pääsi.

Tehtiin aamuksi suunnitelma ja sovittiin että yritetään kolkutella Louisin ovea Hannoverissa liikkeen avaamisajan korvilla eli yhdeksältä. Unta siis kuuppaan. Pyörät saatiin aivan ikkuna eteen, eikä niillä tainnut olla hätää muutenkaan.

Edellinen sivu Seuraava sivu