|
|
Ketjut + rattaat, 7.6.2004, 79950kmKetjuista alkoi huomata, ettei niitä saanut oikealla tavalla kiristettyä. Jos jostain kohtaa kireys oli oikea, niin hieman ketjua pyörittämällä huomasi kireämpiä tai löysempiä kohtia. Oli siis aika vaihtaa ketjut. Rattaathan on syytä vaihtaa samalla. Ville lupasi jälleen auttaa asiassa. Hän hommasi oikeat ketjut ja rattaat, sekä myös vaihtoi ne. Itsellä ei ole tarvittavia työkaluja ketjujen niittaukseen. Villelle toin edellisenä kesänä Saksasta tarvittavat välineet.Vaihto-operaatio näytti vierestä katsoen aika suoraviivaiselta, mutta hieman työläältä. Lisäksi piti tietää kuinka ketjut niitataan oikein. Homma meni kutakuinkin seuraavasti. Kytkinkoppa irti ja eturatas näkyviin. Vanhat ketjut oli helpointa poikkasta, kun ketju on vielä paikoillaan. Tappien päät katkesi aika hyvin dremel-tyyppisellä pikkutyökalulla.
Sen jälkeen puristettiin katkaistut tapit pois paikoiltaan. Sitten saikin jo vanhat ketjut pois. Vanhoista ketjuista ei päällepäin näe, että ne olisivat huonossa kunnossa. KUitenkin kun koitti niiden liikettä sivuttain, niin huomasi eron uuteen ketjuun.
Takavanne irti ja sinne uusi ratas paikalleen. Saattoi olla väliä kuinka päin se tuli, näytti kyllä symmetriseltä. Toisella puolella oli tekstiä. Se jätettiin ulkopuolelle, jotta sen voi lukea irroittamatta ratasta.
Eturatas irti ja uusi tilalle. Tässä oli rattaan päällä suojakiekko. Kytkinkoppa kiinni. Nopeusmittarin vaijeria pyörittävä muovimutteri pitää muistaa hollata kohdalleen. Takarengas paikalleen ja ketju pujotetaan paikoilleen. Ketju niitataan kiinni niin, että niitattava "ketjun sivulevy" on yhtä leveällä kuin muut ketjun lenkit. O-renkaat tuli vielä sinne levyjen väliin.
Lopuksi vielä ketjut oikealle kireydelle. Rasvaa tuntui olevan valmiina, mutta laitettiin muodon vuoksi sitäkin hieman lisää. Työkalut kasaan ja homma oli kiitosta vaille valmis.
|