Aloitussivu Ylös | |
CBR:n nopeusmittarin vaijerin korjaus
|
Talvella 2002-2003 piti korjata nopeusmittarin
näyttämää. Se alkoi loppukesästä oikuttelemaan ja lopuksi ei
toiminut ollenkaan. Syy todennäköisesti on mittaria pyörittävässä
"muovimutterissa", se oli ainakin pyöristynyt. Samalla tuli
vaihdettua nopeusmittarin vaijeri.
Samaan syssyyn tuli tehtyä myös talvehtimisjutut ja tarpeelliset
huollot. Öljyt ja suodatin vaihtoon, tulpat vaihtoon, ilmanputsarille
riitti putsaus. Akku todennäköisesti menee vaihtoon, se oli jostain
syystä joulukuussa aivan kuiva. Venttiilien säätö ja kaasareiden
synkka saa jäädä kevääseen, jos niihin on tarvetta. Pitää ottaa
joku tietävämpi tarkistamaan. |
Nopeusmittarin vaijerin alapää on kiinni kopassa, joka
peittää eturattaan. Sivussa oleva ruuvi irti ja vaijerin pää irtoaa
nostamalla. |
|
|
Keskellä tuo pyöreäreunaiseksi kulunut muovinen liitin.
Se on siis eturatasta paikallaan pitävän mutterin ympärillä. Kun
eturatas pyörii ja mutteri pyörii siinä samalla, niin silloin myös
nopeusmittarin vaijeri pyörii. |
Tuota keskimmäistä mutterinkantaa/pultinkantaa vasten se
muovi sitten ajan saatossa kuluu. Ehkä hyvä niin, ettei tuo mutteri
sitten ole pyöreä. |
|
|
Uusi muovimutteri, maksoi yli 12 €, eikä saa muualta kuin
maahantuojalta. Vanha lähti ihan ruuvarilla vääntämällä pois ja uusi
asettui painamalla paikalleen. |
Vika todellakin oli tuossa muovi-mutterissa. Keväällä 2003 tuli
ensimmäiset kilometrit ajettua jo 19. huhtikuuta. Mittarin näyttämä toimii
taas.
|