Ajopäivä Itävallassa
Aikaisin ylös ja aamupalalle. Aamianen kuului hintaan ja oli aivan
riittävä. Illalla olimme katsoneet kartasta minne voisi ajella. Aika läheltä
lähti Pitztal-niminen laaksossa kulkeva tie, jota päätimme käydä ajamassa.
Pelkät takalaukut pyöriin ja evästä kaupasta. Aurinko paistoi jo
lämpimästi ja vuoret olikin jo eilen irroitettu puvuista. Otime vuoret
kuitenkin varuiksi mukaan, kun emme tienneet olisiko kylmää vai ei. No, ei
ollut kylmää ja seuraavan kerran laitoime vuoret pukuihin lähtiessämme
saksan kautta kotiinpäin.
Pitztaler oli varsin mukava ja mutkainen pätkä ,mutta varsinaisesti ylös
se ei juuri mennyt. Ajoimme tietä niin pitkälle kuin pääsimme ja jäimme
päähän pitämään evästaukoa.
Tauon jälkeen suuntasimme Bielerhöheä kohti. Tien nimi on Silvretta
hochalpenstrasse ja se on maksullinen. Maksullisuus Itävallassa oli toki
tiedossa, mutta silti pidimme 10,20 euron maksua aika turhana rahastuksena.
Tänne asti kun oltiin tultu, niin sovittiin, että maksuista ei enää jää
kiinni. Moottoriteitä olimme vältelleet Itävallassa, sinnekin pitäisi tarra
ostaa. Se maksaa pienimmillään muistaakseni autolle 7,60 euroa /10 päivää.
Ajoimme kuitenkin idästä tuonne Bielerhöhelle ja pudottelimme länsipuolella
alas maksukopille asti. Se kannatti, sillä länsipuoli oli ehdottomasti parempi
pätkä ajaa. Käännyimme ja ajoimme takaisin huipulle. Ylhäällä pidimme
taas hieman taukoa ja nautimme eväistä.
Itäpuolella oli kylä nimeltä Ischgl, jonne Suomestakin tehdään
laskettelumatkoja. Kylä näyttikin tieltä katsoen kauniisti rakennetulta ja
turismille sopivalta.
Katsoimme jälleen karttaa ja päätimme ajaa vielä jonkin pätkän.
Kaunertaler Gletscherstrasse näytti hyvältä ja suuntasimme sinne.
Tie oli jälleen mukava ajella ja loppupuolella alkaa maksukopilta (9 euroa)
kunnon nousu. Tie kaartelikin yllättävän ylös ja luntakin alkoi olemaan aika
paljon. Tie toki oli kuiva ja hyvä. Tie päättyi lopulta 2750 metrin
korkeuteen, joka olikin siihen mennessä korkein kohta mp:llä.
Ylhäällä oli suljettu hiihtokeskus ja lumikissakuskeilla jokin juttu
kesken. Kolme kissaa ajeli lumi pölisten ympyrää, välillä lunta siirrellen.
Vauhdikkaan näköistä ja lähes kaikki harvat turistit olivat tuota rallia
katselemassa.
Paluu majapaikalle sujui rauhallisesti. Ajopuku vaihdettiin tavalliseen asuun
ja siirryttiin kuppilan puolelle syömään. Ruokailun jälkeen kävelyä
hämärtyvässä kylässä ja ajoissa nukkumaan. Aamuksi oli katsottu reitti
valmiiksi Italian puolelle.
Italian kautta Sveitsiin
Aamupala huiviin ja huone maksuun. Luottokortti ei tietenkään käynyt vaan
käteisellä piti hoitaa. Kamat kiinni pyöriin ja suuntana Timmelsjoch. Varsin
mukavaa ja hyväkuntoista tietä. Liikenne sujui aamusta varsin hyvin. Reissun
viimeinen maksullinen (8 euroa) tietulli vähän ennen huippua. Italian puolelta
ei taida olla maksua huipulle tulessa ollenkaan. Taukoa ja ihmettelyä huipulla
ja matka jatkui Italian puolelle. Italiaan tullessa alkoivat mutkat olemaan tosi
kapeita. Ero oli muutenkin selvä jos Italiaa vertaa Itävaltaan ja Sveitsiin.
Havaintojemme mukaan mutkat ovat Italiassa ahtaita, tunnelit pimeitä ja
märkiä, niissä saattoi lisäksi olla paljon roskia. Inhottavin ero tuli
selväksi alhaalla laaksossa ajaessa, eli paikallisettulevat kurvissa vastaan
surutta vastaantulevan kaistalla. Itseä pelästytti pari kertaa todellapahasti,
kun "pimeässä" mutkassa oikealle, tulee kolme autoa kilpaa vastaan
kumit vinkuen ja kaikki oikaisevat minun kaistan kautta. Jäi vähän kammoa
noihin pimeisiin oikelle kääntyviin mutkiin. Tieopasteet olivat Italian
puolella jotenkin epäselviä, tai niitä ei ollut riittävästi.
Hiukan ennen Meranoa käännyimme pienemmälle tielle, kun luulimme
ohittavamme kaupungin sitä kautta. Tie meni vuoren rinnettä ylös ja kapeni
koko ajan. Lopulta käännyimme johonkin parkkipaikalle ja hetken tuumaustauon
jälkeen ajoimme takaisin alas, isommalle tielle. Meranossa ei sitten kylttejä
Passo di Stelviolle löytynyt oikein milläään. Ajelimme varmaan puoli tuntia
34 asteen helteessä pitkin kaupunkia, kunnes päätin kysyä kahvilassa
olleilta motoristeilta suuntaa. Tyypit puhuivat vain saksaa ja siten ajo-ohjekin
tuli aika summittaiseksi. Löysimme kuitenkin muutaman kilometrin päästä
kyltin Stelviolle ja lähdimme seuraamaan sitä.
Stilfser Joch/Passo di Stelvio (jossain kartassa Stelfio) löytyi lopulta ja
sitä lähdimme posottelemaan ylöspäin. Tälläiselle tavalliselle hitaan
ryhmän kuskille nuo mutkat ovat tosiaan liian tiukkoja ollakseen parhaalla
tavalla nautinnollisia. Ajolinja pitää oikealle käännyttäessä hakea
vastaan tulevan kaistan reunasta ja toivoa, että alaspäin tulija todellakin
väistää tarvittaessa. Tie on kyllä komea ja kokemus on kyllä vaivan
arvoinen.
Puolessa välissä ylöspäin mennessä pysähdyimme hotelliin menevän tien
reunaan ihailemaan tuota varsin kehuttua ja kuvattua näkymää. Siinä hiljaa
katsellessa alkoi alamäen puolelta kuulua melkoista revittelyä. Eipä
kauaakaan kun tietä nousee meidän kohdalle hurjaa vauhtia kotari
supermotorenkailla. Meidän kohdan mutkan hän vetää kaasulla sladissa
nätisti 180 astetta, kiihdyttää ja sutaisee vielä isommalle vaihtaessa,
sekä jatkaa ylöspäin. Seuraava kurvi samaan malliin, sitten kuuluu enää
ääni, kohta ei sitäkään. Ymmärrys supermotoilla vuoristossa ajavia kohtaan
syvenee ja kunnioitus ajotaitoja kohtaan nousee. Noinhan se pitäisi tietenkin
ajaa, eikä surkutella tiukkoja kurveja. Kamera jäi käteen eikä kuvaa tullut
otettua. Eipä kuvasta mitään käsitystä olisi saanutkaan, videosta olisi
voinut saada jotain kuvaa, mutta eipä se tv:stä katsottuna olisi samaa
vaikutusta tehnyt.
Esityksestä toivuttuamme jatkoimme huipulle ja ajoimme suoraan
Tibet-ravintolan pihaan, josta aukeaa todella vaikuttava näköala tuolle
itäpuolen mutkapätkälle. Evästukoa, ihmettelyä ja pakollisia valokuvia,
sitten länsipuolta alaspäin. Alaspäin mennessä tulee autoja ohiteltua
samalla tavalla kuin ylöspäin mennessä. Vastaavasti useat motoristit ajavat
nopeampaa kuin mitä itse ajan. Tapana on päästää kannoille tulleet pyörät
suosiolla ohi. Hiukan ennen Bormiota tuntui aavistuksen pahalta, kun samaan
syssyyn isompien pyörien kanssa livahti yksi Gilera-skootteri. Ajoin saman
porukan ohi kun käännyin Livignoon menevälle tielle, he olivat parkissa tien
reunassa. Jäin itsekin reunaan parkkiin, kun Ranea ei näkynyt. Rane oli
lähtenyt kovempaa alas ja vähän arvasin, että hän ei muista suoraan
kääntyä tuolle tielle. No, hetken päästä musta XX tuli ja jatkettiin
matkaa. Livignoon mennään Passo di Foscagnon yli. Hetken aikaa ylöspäin
ajettua se sama Gilera veti vielä ylämäkeenkin ohi…
Livignoon tultaessa kumpikaan ei tiennyt paikasta mitään. Bensan hinta 0.7
euroa/litra (Suomessa 2005 noin 1.20/litra) ja sadan metrin jonot bensa-asemille
antoi ymmärryksen taxfree-alueesta. Meillä ei ollut tarkoitusta jäädä ja
suunnistimme Bernina Passia kohti. Tulipa vastaan bensa-asema ilman jonoja ja
otimme tietenkin tankit täyteen. Samaa kyytiä jatkoimme sitten rajalle ja
Sveitsin puolelle. Rajalla ei oltu taaskaan kiinnostuneita meidän ajamisista,
passeista tai tavaroista.

-