Jussi Uusipaavalniemi
Aloitussivu Ylös Minä Työ Harrastukset Valokuvia ajankohtaista linkkejä

 

Aloitussivu
Ylös

Venttiilien säätö 19.04.2003, mittarissa 71152 km

Venttiilit pitää huolto-ohjelman mukaan tarkistaa 12.000 km  välein. Ville lupasi hoitaa asian ja niinpä sovittuna päivänä tulin pyörällä töihin ja lastattiin aamusta pyörä VIllen pakun kyytiin, jotta kone olisi iltapäivällä kylmänä. Töiden jälkeen ajeltiin tallille ja Ville rupesi töihin, itse lähinnä seurasin sivusta ja availin katteiden ruuveja.

Jotta venttiileihin pääsi käsiksi piti ainakin seuraavat asiat tehdä: tankin johdot irti, tankin letkut irti, katteen sivuposket pois, alakatteet pois, puolat ja tulpanjohdot pois, kaasuvaijeri irti kiinnityksestä, venttiilikopan kansi pois.  Lisäksi otettiin tulpat pois ja avattiin vasemmalta alhaalta pyöreä poski, jotta konetta pääsi kääntämään.

Tämän kuvan ottamista Ville piti epäluottamuslauseena...nyt kuitenkin itsekin muistan mihin järjestykseen nuo tulpanjohdot tulevat. Tuo vasemmanpuoleinen huohotusletkun kiinnike tuohon muovikoppaan jäi käsiin. Se oli jo aikaisemminkin korjattu.

 

Nykyiset välykset piti mitata, jotta tietää mitkä on säädettävä. Alla oleva taulukko näyttää todetut välykset. Ruudukko pitäisi näyttää samalta kuin kuskin pukilta katsottuna. Luvut ovat millimetreinä

vent.\sylinteri

1

2

3

4

pako

0,13 0,12 0,13 0,13 0,12 0,13 0,12 0,16

imu

0,08 0,08 0,10 0,10 0,10 0,08 0,08 0,08

Oikeat välykset (kylmänä) ovat:

pako

0,16 ± 0,02 mm

imu

0,10 ± 0,02 mm

Imuventtiileitä ei siis tarvinut säätää, mutta kaikkia paitsi nelosen oikeanpuoleista pakoventtiiliä piti säätää.

Venttiilikoppa aukaistuna se näyttää tältä. Vasemmalla imu ja oikealla pako. Ketju kulkee keskellä konetta. Tero Kiira kävi ihmettelemässä ettei nokkaketjun kiristäjää oltu vielä mun aikana vaihdettu. Ehkäpä sen aika tulee myöhemmin...

Ville säätää

Se huohotusletkun "kiinnitysnokka" muovikoteloon tuli myös liimattua uudestaan. Sen sisällä oli jo valmiiksi edellisen omistajan laittama rautaholkki, joka selvästi tukevoitti liimausta.

Kaikki tuli lopuksi kuntoon ja pääsin ajamalla kotiin. Säätö voitaneen katsoa onnistuneeksi.