Jussi Uusipaavalniemi

Ylös

Curling EM 1987, Oberstdorf, Saksa

Kuvassa: Pepe, Jakke, Jussi, Lamu

Kokoonpanolla Jussi, Jakke, Pepe, Lamu, Heinonen ajeltiin Heinosen järkkäämällä laina-autolla, Volvo 740 farmari, Oberstdorfiin EM-kisoihin joulukuussa 1987. Tuohon aikaan pelattiin MM-karsinnat erikseen ja onnistuimme voittamaan viimeisessä ottelussa Italian jatkopäässä (kun olin 10-päässä heittäny tyhjään pesään määriksen hakille...) ja näin ansaitsimme ensimmäisen MM-kisa paikan. Tuo on varmasti yksi mieleenpainuvimmista curling-muistoista.

Reissu oli hauska kaikin puolin. Ensimmäinen yö Turku-Tukholma -laivalla, toinen yö jossakin Saksan puolella ja illalla Oberstdorfissa. Matka oli värikäs, Lamu luki loppumatkasta karttaa, kun Pepellä ja Hemellä oli pientä kisailun tynkää takapenkillä. Pepe voi hieman pahoin perille päästyä ja heräsi aamulla väärinpäin sängystään.

Majapaikan oli Heinonen varannut tutun matkatoimistovirkailijan kautta jo Suomesta. Edellisiltä vuosilta oli opittu, ettei voi meidän budjeteilla mennä pelaajille tarkoitettuun hotellipakettiin. Majapaikka oli oikein mukava Gasthouse, jossa meillä oli kolme huonetta. Hintaa en muista, mutta pelaajapaketin hinnalla majoituttiin varmaan kaikki viisi.

Pelaaminen ei EM-kisoissa sujunut mitenkään mainittavan hyvin, mutta tuo MM-karsinta olikin päätavoite.

Kisat venyivät päivää pidemmäksi kuin alunperin piti. Niinpä pääsimme lähtemään kotimatkalle finaalimatsin jälkeen klo 20. Seuraavan päivänä pitäisi olla Kapelskärissä...siis 24 tuntia aikaa ajaa tuo 2100 km. Ei muuta kuin yötä myöten baanalle. Oberstdorfin päässä oli moottoritie vasta rakenteilla. Olimme tullessa ajaneet suljettua pätkää jonkun toisen auton perässä. Nytkin yritimme mennä tuolle seuraavana päivänä avattavalle pätkälle, mutta edessä ajava poliisiauto pysäytti meidät. Lamu yritti vielä parin oluen vaikutuksen alaisena vaikuttaa poliisien estelyyn. Onneksi emme saaneet sakkoja. Jouduimme siis kiertämään pienempää tietä. Pari sataa kilometriä ennen Tukholmaa alkoi sataa kovasti lunta. Olimme tietenkin kesärenkailla, koska Saksassa ei saa ajaa nastoilla. Liukasta oli ja eteen ei nähnyt. Jonkun toisen auton takavaloja seuraamalla pääsimme kuitenkin ajoissa satamaan. Laivalla nukutti aika rajusti. Lumisella tiellä Turusta Hyvinkäälle ei ollut enää mitään ongelmaa.