Jussi Uusipaavalniemi
Aloitussivu Ylös Minä Työ Harrastukset Valokuvia ajankohtaista linkkejä

 

Aloitussivu
Ylös

FORD Grand C-max, 2.0 TDCi 2012

Ensimmäinen työsuhdeautoni. Käyttöetu, eli polttoaine maksettava itse.

Paperilla luvattiin pientä kulutusta ja koeajo oli miellyttävä. Auto oli minulla kolme vuotta ja päällimmäiset huomiot olivat: Erittäin hyvä ajaa, mukavat tilat, varsinkin piiloon käännettävä takapenkin keskipaikka, mutta se kulutus oli ihan jotain muuta kuin luvattu...

Siinä oli se syy miksi merkki vaihtui kun kolme vuotta tuli täyteen. Esitteen lupaamat kulutusluvut olivat (maantie/kaupunki/yhdistetty) 4.4 / 7.5 / 5.8. Todellisuudessa keskikulutus omassa ajossa oli noin 7.5, kaupungissa 8,5 - 12 ja maantiellä ei mitenkään päässyt alle 6.

Yleisesti ottaen auto oli ongelmaton, suhteessa ajomäärään. Minun aikana korjattiin seuraavat asiat: liukuovien vaijerit tyhjennettiin vedestä (uutena), Eberi vaihdettiin, termostaatti vaihdettiin, akku vaihdettiin, radio vaihdettiin, tuulilasi vaihdettiin kahdesti (ei liene auton vika). Kahdesti hinattiin pois. Ensimmäinen kerta oli heti uutena kun liukuovet eivät menneet kiinni (se vesi siellä vaijereissa) ja toinen kerta oli kun auto oli yhtenä aamuna täysin mykkä, akku vaihdettiin sen seurauksena.

Merkkihuollossa käytettiin silloin kun auto ilmaisi huoltotarpeen. Kaikki huollot ja korjaukset , viimeistä huoltoa lukuunottamatta, tehtiin Pitäjänmäen Vehossa. Sinne valitin myös useasti siitä että kulutus oli liian korkea ja että auto ei lämminnyt mielestäni normaalisti. Kummallekaan asialle ei lopulta saatu tehtyä mitään. Ensimmäisen talven ajoin pahvit keulassa, muina talvina en viitsinyt askarrella vaan tyydyin kohtaloon. Auton lämpötilamittari nousi normaaliin lämpötilaan kotoa lähtiessä 8 kilometrin kohdalla, joista 500m on moottoritien rampille ja loput 7,5 km on moottoritietä. Ei muuttunut, oli sitten kesä tai talvi ja käytti sitten polttoainelämmitintä esilämmitykseen tai ei. Sen verran muuttui, että jos ei käyttänyt Eberiä, niin yli 20 asteen pakkasella otti noin 40km moottoritietä ennenkuin normaali lämpötila saavutettiin. Vertailun vuoksi kesäauto SLK lämpenee (kesällä) 400 metrin matkalla ja Fordin seuraaja Golf 1.6 TDI lämpenee talvella siihen moottoritien ramppiin mennessä. Kovalla pakkasella Ford ei kaupunkiajossa lämpene normaalilämpöön ollenkaan.

Tuo kulutusjuttu nyt on nuukalle hieman harmillinen. Toisaalta auto oli hyvä ja tukeva ajaa, koskaan ei harmittanut lähteä ajamaan sillä. Kelkkaa sai vedettyä kärryllä helposti ja neljä aikuista mahtui mukavasti kyytiin. Takapenkin keskipaikka oli jatkuvasti käännetty pois tieltä, kun puutöihin tuli kuljetettua pidempiä lankkuja.

Ettei nyt jäisi epäilystä tuon kulutuksen laskemisen suhteen. Olen omilla autoilla ajanut 29 vuodessa yli 1000 000km ja seurannut kaikilla kulutusta. Olen ajanut työmatka-ajoa Helsinkiin/Espooseen 20 vuotta suunnilleen samalla tavalla. Tankkaus täyteen, trippi nollille ja laskenta seuraavassa tankkauksessa. Fordin kulutusnäyttö oli 0-0.4L optimistinen (näytti usein hieman liian vähän). Virhemarginaali jää kovin pieneksi.